Методичні поради щодо написання власного висловлення
Тести зовнішнього незалежного оцінювання знань з української мови
передбачають перевірку вмінь та навичок, якими володіє учень при створенні
власного висловлення.
Виконання творчого завдання з’ясовує, наскільки учасник тестування уміє
сформувати і
грамотно написати зв’язне повідомлення у вигляді тексту, чи може він
проаналізувати
поставлену проблему , дати свій варіант її бачення та розуміння. Також
важливим є вміння логічно структурувати це повідомлення, дотримуючись правил композиційної
побудови тексту і відтворюючи всі її рівні. Отже, що необхідно знати про текст? Як
упоратись із написанням творчого завдання?
Почнемо з найголовнішого – з тексту.
“Текст (лат. textum – зв’язок,
побудова, тканина) – зв’язне письмове чи усне повідомлення, що характеризується
змістовою і структурною цілісністю й завершеністю, орієнтацією автора на
певного адресата. Складниками тексту виступають речення, а також лексико-граматичні
засоби зв’язку речень у цілісну комунікативну одиницю” ( Українська мова.
Короткий тлумачний словник лінгвістичних термінів / за ред. С. Єрмоленко. - К.,
2001. - С. - 182).
Отже, текст – це змістова єдність
вищого порядку, ніж речення, в ній можливе панорамне розгортання думок, більший
обсяг інформації. Для того, щоб думки набули вигляду зв’язного повідомлення,
вони мають бути об’єднані однією темою, яка й формує зміст тексту, визначає
його структуру, тобто композицію. Структура передбачає дотримання позицій, які вважаються
необхідними для кращого сприймання, розуміння й усвідомлення поданої у тексті інформації.
Ці позиції відомі: вступ, основна частина, висновок. Важливо, аби всі думки (й
у вступі, й в основній частині, й у висновках) мали між собою логічний зв’язок,
який у тексті реалізується граматично.
Наші думки, знання, спостереження,
споглядання, емоції можуть виражатися вербально - словами, об’єднаними у зв’язний текст. Залежно від характеру викладу думок
(тобто мовлення) текст має такі різновиди: роздум, розповідь, роздум. Формат зовнішнього
незалежного оцінювання передбачає написання власного висловлювання у формі роздуму.
Як відомо, роздум - такий тип
мовлення, який передає хід міркувань мовця, його ставлення до світу, до людей,
певних явищ, дій, враження від них. У роздумах відтворюються не лише вербальні
здібності мовця, а й його інтелект, обізнаність, психологічні характеристики (тип
психіки, темперамент, характер). Як правило, роздум має внутрішню та зовнішню мотивацію,
яка стає приводом до міркування (наприклад, якийсь життєвий факт чи подія,прочитана
книга чи зустріч із непересічною людиною й ін.)
Приклад написання власного
висловлення
Для ілюстрування того, як слід працювати з темою, скористуємося прикладом.
Візьмемо таку тему: «Ніколи не довіряй своєму підлеглому, який не знаходить жодних хиб у свого начальника» (Коллінз). Зрозуміло, що передусім треба
провести роботу з темою, сформулювати власну ідею щодо теми, а вже потім
працювати в напрямку створення конструкції майбутнього твору-роздуму. Уявімо,
що перші етапи вже пройдені. Зараз ми маємо створити конструкцію твору. Одним з
варіантів конструкції може бути такий: